اخبار تکنولوژی

نسل آینده حافظه HBM4: افزایش بی‌سابقه در پهنای باند حافظه برای گرافیک و هوش مصنوعی

نسل آینده حافظه HBM4: افزایش بی‌سابقه در پهنای باند حافظه برای گرافیک و هوش مصنوعی

گزارش DigiTimes نشان می‌دهد که نسل آتی حافظه HBM4 احتمالاً دارای یک باس مموری با پهنای باند تا 2048 بیت خواهد بود، که ظرفیت بسیار بزرگی برای پردازنده‌های گرافیکی و هوش مصنوعی به وجود خواهد آورد.

به گفته این گزارش، نسل آینده حافظه HBM با افزایش دو برابری در پهنای باند حافظه روبرو خواهد شد. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا حافظه HBM از سال 2015 تاکنون ارتقا معنی‌داری در پهنای باند حافظه نداشته است.

در حال حاضر، ما شاهد ادغام HBM3e با جدیدترین نسل پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی هستیم که می‌تواند به پهنای باند 5 ترابایت بر ثانیه دست پیدا کند و عملکرد عالی را برای پردازنده‌های گرافیکی محبوبی مانند H100 AI انویدیا ارائه دهد.

DigiTimes اعلام کرده که شرکت‌های سامسونگ و SK Hynix قصد دارند در نسل بعدی حافظه HBM4 پورت‌های I/O 2000 را یکپارچه کنند. این اقدام به معنای افزایش قابلیت‌های محاسباتی برای مدل‌های بسیار بزرگ‌تر LLM خواهد بود.

لازم به ذکر است که پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی در حال حاضر به حافظه HBM به عنوان یک جزء اساسی نیاز دارند، و انتظار می‌رود که در آینده به نوآوری‌های جدید در زمینه HBM شاهد باشیم. این اتفاق احتمالاً در سال‌های آتی رخ خواهد داد.

تبلیغات

بیشتر بخوانید:کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا