اخبار تکنولوژی

مایکروسافت و گوگل: افزایش مصرف آب به ۶.۴ میلیارد لیتر به خاطر هوش مصنوعی

مایکروسافت و گوگل: افزایش مصرف آب به ۶.۴ میلیارد لیتر به خاطر هوش مصنوعی

مایکروسافت و گوگل در گزارش‌های زیست‌محیطی اخیر خود به افزایش مصرف آب به دلیل استفاده از فناوری هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند. مایکروسافت در گزارش جدیدترین گزارش زیست‌محیطی خود افزایش ۳۴ درصدی مصرف آب از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ را گزارش کرده و مصرف آب به حدود ۶.۴ میلیارد لیتر رسیده است. همچنین، گوگل نیز در گزارش خود افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در دوره زمانی مشابه را اعلام کرده است.

برای مقایسه، در گزارش دیگری اعلام شده بود که برای آموزش ChatGPT-3 حدود ۷۰۰ هزار لیتر آب مصرف شده است و ChatGPT برای یک گفت‌وگو ۲۵ تا ۵۰ سؤالی با یک کاربر به اندازه یک بطری ۵۰۰ میلی‌لیتری آب مصرف می‌کند.

مراکز داده که محاسبات هوش مصنوعی را انجام می‌دهند نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده بزرگی دارند تا از گرم شدن سرورها و تجهیزات جلوگیری کنند. همچنین، محاسبات هوش مصنوعی ممکن است انرژی‌بر باشند و تولید برق برای این عملیات می‌تواند به مصرف آب زیادی منجر شود، به‌ویژه زمانی که از فناوری‌های تولید برق مثل نیروگاه‌های ترموالکتریک استفاده می‌شود که برای خنک‌سازی به آب وابسته هستند.

مایکروسافت در پاسخ به این گزارش اعلام کرده که در حال کار بر روی راه‌هایی برای افزایش کارآمدی سیستم‌های بزرگ هستند، هم در آموزش و هم در کاربرد. این شرکت همچنین به تجزیه و تحلیل گازهای گلخانه‌ای منتشرشده توسط سیستم‌های خود، افزایش استفاده از انرژی پاک برای تأمین انرژی مراکز داده، خرید انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری در ابتکارات سازگار با محیط‌زیست ادامه خواهد داد.

یکی از رویکردهای مورد بررسی کاهش انرژی مورد نیاز برای محاسبات هوش مصنوعی است، که می‌تواند با ساخت الگوریتم‌ها و سخت‌افزارهای بهتر که به طور غیرمستقیم مصرف آب را کاهش می‌دهند، هوش مصنوعی را از نظر انرژی کارآمدتر کند.

تبلیغات

بیشتر بخوانید:هوش مصنوعی چیستمدل زبانی GPT چیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا